– Kulturalny ORLEN to nasza kolejna ogólnopolska inicjatywa, obok Sportowego ORLENU. Choć kierujemy ją do instytucji kultury, jej realnymi beneficjentami są dzieci i młodzież. To odpowiedź na oczekiwania, by ORLEN był jeszcze bliżej lokalnych społeczności – mówi Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu ORLEN. – Dbałość o relacje społeczne to jeden z filarów naszej strategii zrównoważonego rozwoju i nowych zasad sponsoringu. Traktujemy ten program jako realną inwestycję w przyszłość młodego pokolenia – w ich rozwój, kreatywność i dostęp do kultury. Instytucje kultury są w tym procesie ważnym partnerem – to dzięki nim te działania docierają do dzieci, również w mniejszych miejscowościach, gdzie dostęp do tego typu inicjatyw bywa ograniczony. Wierzę w każdą ideę, która wyzwala energię i twórczy potencjał. A właśnie tak został zaprojektowany Kulturalny ORLEN.
Wszystkie złożone wnioski zostały ocenione przez komisję konkursową pod względem formalnym i merytorycznym. Do ostatniego etapu – obejmującego weryfikację danych podanych we wniosku, określenie zakresu współpracy oraz podpisanie umowy sponsoringowej z ORLEN lub umowy darowizny z Fundacją PGNiG – zakwalifikowano 185 projektów. Wnioskodawcy, których inicjatywy nie zostały wybrane w tej edycji, będą mieli możliwość ubiegania się o wsparcie w kolejnych odsłonach programu.
– Skala zainteresowania potwierdziła, że program Kulturalny ORLEN doskonale odpowiada na potrzeby lokalnych społeczności, zapewniając realne wsparcie kulturalnej edukacji najmłodszych. Zwiększyliśmy liczbę zakwalifikowanych projektów i budżet, bo jesteśmy przekonani, że zgodnie z hasłem kampanii promującej program – Kultura daje dobrą energię. – mówi Lidia Kołucka, Dyrektor Wykonawcza ds. Sponsoringu ORLEN. – W Polsce działa wiele inicjatyw i organizacji, które rozwijają kreatywność dzieci i pomagają im odnaleźć własną drogę. Chcemy, żeby kultura stała się przestrzenią budowania relacji i rozwoju pasji i to jest jedno z podstawowych założeń naszego projektu. Jesteśmy dumni, że ORLEN może być partnerem tych działań.
Dofinansowanie można przeznaczyć m.in. na organizację zajęć i warsztatów artystycznych, zakup pomocy dydaktycznych, wynajem przestrzeni oraz realizację wydarzeń kulturalnych, takich jak koncerty czy spektakle. Maksymalna kwota wsparcia dla jednego projektu wyniesie 100 tysięcy złotych. Wśród zakwalifikowanych projektów znajdują się m.in. inicjatywy powstania i prowadzenia centrów spotkań i aktywności artystycznych dla młodzieży z zagrożonych środowisk, projekty aktorskie, fotograficzne oraz cała gama warsztatów – teatralnych, literackich, ceramicznych, wokalnych, plastycznych czy baletowych.
Naborowi do programu towarzyszyła ogólnopolska kampania społeczna pod hasłem „Kultura daje dobrą energię”, która podkreślała rolę kultury jako źródła inspiracji, wspólnoty i rozwoju – szczególnie dla młodych ludzi.
Kulturalny ORLEN to pierwszy program firmy skierowany do dzieci i młodzieży, poświęcony promowaniu kultury i edukacji. Jego celem jest wzmacnianie lokalnych inicjatyw, które dzięki wspólnym artystycznym projektom umożliwiają budowanie relacje społecznych i wspierają rozwój osobisty młodych ludzi. Program odpowiada również na wyzwania współczesności, oferując wartościową alternatywę dla czasu spędzanego przed komputerem czy ekranem telefonu.